Logo Przedszkola Górny element

AKTUALNOŚCI

Najnowszy film:

zobacz wszystkie filmy»


Naszą stronę odwiedzono: 158822 razy

Narodowy Fundusz Rozwoju Czytelnictwa 2024

Opublikowano: 8 stycznia 2025

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

„NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0”

Z ogromną radością informujemy, że Przedszkole Miejskie w Mieroszowie w roku 2024 znalazło się w gronie placówek, które otrzymały wsparcie finansowe na zakup nowości wydawniczych i realizację działań promujących czytelnictwo. Dzięki temu przedszkolny księgozbiór oraz kąciki czytelnicze  wzbogaciły się o nowe pozycje książkowe. W przedszkolnej biblioteczne znalazły się nowe bajki i opowiadania o tematyce:

– ekologicznej

– przyrodniczej

– literatura i poezja dla dzieci

– bajki terapeutyczne (dotyczące emocji, uważności, sposobów relaksacji, tolerancji)

– niepełnosprawność

– zawody

Wzbogacona została także biblioteczka pedagogiczna o pozycje z dziedziny pedagogiki przedszkolnej i psychologii.


„Czytanie dziecku kształtuje nawyk czytelnictwa i zdobywania wiedzy na całe życie”.

Opis planowanych przez przedszkole działań w roku 2025, promujących i wspierających rozwój czytelnictwa wśród dzieci, w tym działań, które są kontynuacją:

  1. Kontynuacja współpracy z biblioteką publiczną polegającej w szczególności na wzajemnej wymianie informacji na temat wydarzeń promujących czytelnictwo w przedszkolu czy bibliotece.
  2. Udział w comiesięcznych zajęciach edukacyjnych, tzw. lekcjach bibliotecznych, w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Mieroszowie, wspólne czytanie i wykonywanie różnorodnych zadań nawiązujących do treści czytanego utworu.
  3. Wypożyczanie książek dla dzieci i czytanie ich w przedszkolu, założenie karty czytelniczej dla każdej z grup, zachęcanie do wypożyczania z rodzicami i czytania w domu.
  4. Zwiedzanie biblioteki w Publicznej Szkole Podstawowej, zapoznanie z pracą bibliotekarza (grupy dzieci 5,6-latków).
  5. Zachęcanie dzieci do przynoszenia własnych pozycji książkowych do wspólnego czytania.
  6. W ramach spotkań: zaangażowanie rodziców, starszego rodzeństwa bądź dziadków w czytanie w przedszkolu nowo zakupionych pozycji książkowych w ramach realizacji programu „Rodzinne czytanie”.
  7. Zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem kącików książek.
  8. Ulubiony bohater książkowy – wewnątrz przedszkolny konkurs plastyczno-techniczny dla dzieci i ich rodziców.
  9. Zorganizowanie uroczystości „Dzień postaci z bajek”.
  10. Obchody „Międzynarodowego Dnia Książki” – 2 kwietnia 2025r.
  11. Konkursy recytatorskie, wewnętrzny i gminny konkurs recytatorski „Elfik”, logopedyczny konkurs recytatorski „LogoElfik”.
  12. Wydarzenie promujące czytelnictwo – spotkanie autorskie.
  13. Promowanie czytelnictwa – zapoznanie się z literaturą wybranego twórcy literatury dziecięcej.
  14. Pedagogizacja rodziców – artykuły w gazetce w szatni oraz na stronie internetowej nt. znaczenia książki, wpływu na dziecko, propozycje ciekawych pozycji literatury dziecięcej itp. Prezentacja przygotowana dla rodziców pt ”10 argumentów aby czytać dzieciom”.  Zaprezentowanie na zebraniach rodzicom w ramach pedagogizacji.

Opis planowanych przez przedszkole działań, które wskazują na współdziałanie w środowisku lokalnym, w tym z biblioteką publiczną:

  1. Współpraca z Miejską Biblioteką Publiczną, wzajemna wymiana informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo. Aktywny udział w propozycjach ze strony biblioteki. Zapraszanie przedstawicieli biblioteki na nasze przedsięwzięcia.
  2. Spotkanie z rodzicami nt. wpływu czytania na rozwój dzieci – „10 argumentów, aby czytać dzieciom”.
  3. Spotkanie z nauczycielami nt. „Książki obrazkowe w przygotowaniu otoczenia Montessori”, książki wspomagające pracę  metodami  relaksacji.
  4. Wypożyczanie systematyczne z biblioteki publicznej książek dla dzieci.
  5. Wydarzenie promujące czytelnictwo jako spotkanie z twórcą literatury dziecięcej – zapoznanie z zawodem pisarza, poety.
  6. Gminny konkurs recytatorski dla dzieci przedszkolnych.
  7. Spotkanie w bibliotece – zapoznanie z zawodem bibliotekarza.
  8. Zwiedzanie biblioteki w Publicznej Szkole Podstawowej.
  9. Kącik wędrujących książek (kącik wymiany książek dla dzieci i dorosłych).
  10.  „Czwartki z seniorami” – czytanie książek przez seniorów.

Zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem zakupionych książek:

  1. „Wędrująca książka” – czytanie książek na świeżym powietrzu: w parku, na placu zabaw, na wycieczkach.
  2. Muzyczne podróże – czytanie połączone ze słuchaniem muzyki poważnej („Dziadek do orzechów”, „Jezioro łabędzie”).
  3. Poznajemy polskie legendy z nutką humoru” – na podstawie książek A. Frączek: „Syrenka warszawska”, „Kwiat paproci”, „Toruńskie pierniki”, „Poznańskie koziołki”.
  4. „Odkrywamy tajemnice żywiołów” – zajęcia z wykorzystaniem książek A. Skowrońskiej: „Woda”, „Ogień”, „Ziemia”, „Wiatr”.
  5. „Inny czyli jaki?” – rozwijanie empatii i tolerancji e oparciu o książkę „Drzewo życzeń” K. Applegate.
  6. „Przedszkolaki poznają zawody” – wykorzystanie książek w zajęciach preorientacji zawodowej.
  7. „Trenuj ciało i umysł” – ćwiczenia jogi i mindfulness dla dzieci.
  8. „Emocje są ważne” – czytanie o emocjach, ćwiczenia w nazywaniu i rozpoznawaniu emocji.
  9. „Podróże po Polsce” – cykliczne czytanie legend polskich.
  10. „Bajkoterapia czyli bajki-pomagajki dla małych i dużych”.
  11. „Przygody Muminków” –  podróże i przygody z Dominy Muminków.
  12. „Rodzinne czytanie” – czytanie książek przez bliskich (rodzice, dziadkowie) dla grupy przedszkolnej.
  13. „Wierszyki masażyki” – cykliczne poznawanie wierszyków w trakcie zabaw prowadzonych w grupie  I.