Logo Przedszkola Górny element

AKTUALNOŚCI

Najnowszy film:

zobacz wszystkie filmy»


Naszą stronę odwiedzono: 140887 razy

Warsztaty logorytmiki dla najmłodszych

Opublikowano: 5 listopada 2020

W roku szkolnym 2020/2021 prowadzone są dla dzieci 3,4-letnich warsztaty logorytmiki, wspomagające rozwój mowy i zapobiegające powstawaniu wad wymowy.  Serdecznie zapraszam dzieci z grup Jagódek i Poziomek do wesołych zabaw z Panią Alą – przedszkolnym logopedą.

Zajęcia odbywają się 2 razy w miesiącu dla 3-latków, tak samo dla 4-latków. Będziemy wspólnie ćwiczyć prawidłowe oddychanie, usprawniać pracę narządów mowy, ćwiczyć wymowę, rozwijać słownictwo, śpiewać i tańczyć.

Poniżej kilka informacji o mowie 3- i 4-latka.

Charakterystyka rozwoju mowy dziecka 3- i 4-letniego

Dziecko trzyletnie, po przejściu wcześniejszych etapów: okresu melodii (0-12 miesięcy), wyrazu (1-2 rok życia) i okresu zdania (2-3 rok życia) wchodzi w kolejny okres rozwoju mowy – okres swoistej mowy dziecięcej. Wypowiada już większość głosek języka polskiego, buduje zdania, zadaje pytania i odpowiada na nie. Normą jest, że zamienia głoski szeregu szumiącego (sz, ż, cz, dż) na te szeregu syczącego (s,z,c,dz) lub ciszącego (ś,ź,ć,dź), nie wymawia „r”, przestawia sylaby w wyrazach i opuszcza lub zniekształca trudniejsze zbitki głoskowe. Mowa trzylatka jest daleka od doskonałości, ale z każdym dniem pracuje on nad sprawnością narządów artykulacyjnych, gospodarowaniem oddechem i uczy się operować głosem. Chętnie powtarza wierszyki i rymowanki, śpiewa, i sam, przypadkowo, tworzy zabawne określenia i nazwy ku uciesze najbliższego otoczenia.

Czterolatek kontynuuje trud nauki posługiwania się językiem. Głoski szeregu szumiącego może nadal zastępować syczącymi, ale już nie ciszącymi. Niekiedy potrafi wymawiać prawidłowo głoskę „r”, lecz najczęściej nadal zastępuje ją głoską „l”. Coraz lepiej słyszy różnicę między poprawną a niepoprawną wymową, mimo że sam nie potrafi prawidłowo wypowiedzieć jakiegoś wyrazu – wzrastają jego kompetencje w zakresie słuchu fonemowego. Kolejce dwa lata: piąty i szósty rok życia pozostają mu na naukę najtrudniejszych głosek: sz, ż, cz, dż, r, oraz doskonalenie gramatyki i wzbogacanie słownika czynnego i biernego. Ideałem jest, gdy dziecko siedmioletnie rozpoczyna naukę w pierwszej klasie z pełnym inwentarzem głosek języka polskiego, rozwiniętym słuchem fonematycznym i pokaźnym zasobem słownictwa, tak by gładko opanować sztukę pisania i czytania, a następnie rozwijać się we wszelkich dostępnych, możliwych lub wymarzonych dziedzinach.

Jest pewne, że wiek przedszkolny decyduje o prawidłowym poziomie rozwoju mowy dziecka i determinuje jego karierę szkolną w początkowym etapie.