Temat tygodnia: „Las”
(08.06.-10.06.2020 r.)
gr. II „Poziomki”
I. Kochane Poziomki, w tym tygodniu będziemy rozmawiać o lesie. Przypomnijcie sobie jakie zasady obowiązują w lesie. Porozmawiajcie na ten temat z Rodzicami.
Posłuchajcie zagadki:
Na tropach zwierząt dobrze się zna
i o zwierzęta cały rok dba.
Zna ich zwyczaje i ich kryjówki.
Patrzy na las wprost z leśniczówki.
/leśniczy/
Przypomnijcie sobie nasze spotkanie z Panem Leśniczym z okazji Międzynarodowego Dnia Drzewa. Rozmawialiśmy wtedy o dbaniu o przyrodę. Wiemy, że trzeba chronić las – nie wolno zostawiać śmieci, hałasować i niszczyć przyrody.
Kochane Poziomki, posłuchajcie teraz opowiadania o najstarszym dębie w Polsce. Poproście rodziców, aby pokazali Wam ilustracje w książce (załącznik „Książka”). Porozmawiajcie z rodzicami na temat opowiadania.
P. Beręsowicz „Dąb Bartek”
Jeden z najstarszych dębów w Polsce nazywa się Bartek. Rośnie sobie od prawie siedmiuset lat i jest już tak stary, że jego konary trzeba podpierać specjalnymi słupami. Kilku dorosłych mężczyzn musiałoby się złapać za ręce, żeby objąć jego gruby pień. Najmłodszy dąb w Polsce to dąb Olek. Trudno go jeszcze nawet nazwać drzewem – to takie dębowe niemowlę, kilka jasnozielonych listków przyczepionych cienką łodyżką do zeszłorocznego żołędzia, który na jesieni wpadł do przedszkolnego ogródka. Przeleżał w ziemi całą zimę i ledwie zdążył wykiełkować, a już znalazł się w śmiertelnym niebezpieczeństwie.
Grupa Olka postanowiła zasadzić przy przedszkolu dwa krzaki ozdobnej leszczyny. Chłopcy i dziewczynki pracowicie wyrywali z ziemi uparte chwasty. Wszyscy, na czele z panią, uśmiechali się do słońca i soczystej zieleni, tylko Olek stał na uboczu, trochę naburmuszony. Miał nadzieję, że to jemu przypadnie zaszczyt wykopania dołków, tymczasem Marek z Piotrkiem chwycili łopaty i nie zamierzali wypuścić ich z rąk. Patrzył więc Olek ponuro, jak oddział ogrodników krząta się wśród przedszkolnych grządek, a potem sam bez zapału zabrał się za pielenie. Wyrwał kilka mleczy i już miał usunąć z ziemi następny chwast, kiedy jego uwagę zwróciła maleńka bezbronna roślinka, ledwie wystająca z czarnej ziemi. Kucnął nad nią i zmarszczył brwi z namysłem.
– Patrzcie, to chyba dąb – powiedział.
Maleńkie drzewko od razu stało się ulubieńcem dzieci. Obie leszczyny wkopano w innym miejscu, a wokół dąbka chłopcy zbudowali niewielką zagrodę z patyków, żeby nikt niechcący go nie rozdeptał.
– Nazwijmy go „dąb Olek” – zaproponowała Ala. – W końcu kto uratował mu życie?
Od tego czasu Olek urósł już o centymetr i wypuścił dwa nowe listki.
Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
− Co znalazł Olek w ogródku przedszkolnym?
− Jak się nazywa najstarszy dąb w Polsce?
− Jak się nazywa najmłodszy dąb w Polsce?
− Dlaczego ma takie imię?
− Dlaczego Olek był najpierw naburmuszony?
II. „Przedszkolak w lesie” – quiz ekologiczny.
Poziomki, przygotujcie obrazki z uśmiechniętą buzią i ze smutną buzią.
Rodzic czyta kolejno zdania:
W lesie wolno krzyczeć.
W lesie łamiemy gałęzie i niszczymy rośliny.
W lesie można obserwować przyrodę.
Osoba, która pilnuje lasu i jego mieszkańców, to leśniczy.
W lesie można rysować po drzewach.
Jeśli uważacie, że zdanie jest prawdziwe, pokazujcie obrazek z uśmiechniętą buzią; jeśli zdanie jest fałszywe – obrazek ze smutną buzią. Możecie zamienić się miejscami i sami wymyślić zdania o przyrodzie i lesie.
III. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Poziomki pobawcie się z rodzicami. Do tej zabawy będziecie potrzebować lusterko. Rodzic demonstruje ćwiczenie, powtarzając je kilkakrotnie, a dziecko je naśladuje.
• Język jedzie do lasu na koniku – dzieci naśladują kląskanie językiem z jednoczesnym poruszaniem wargami (ściągnięcie warg i ich rozciągnięcie).
• W lesie język rozejrzał się dookoła – dzieci wykonują ruch oblizywania warg, najpierw w prawą, a potem w lewą stronę.
• Zobaczył małe fioletowe kwiatuszki i je powąchał – dzieci wykonują wdech nosem i wydech ustami.
• Spojrzał w górę, skąd dobiegało pukanie dzięcioła – dzieci uderzają czubkiem języka za górnymi zębami.
• Spojrzał w dół – dzieci wyciągają język na brodę – zobaczył czerwonego muchomora z białymi kropkami i zaczął je liczyć – dzieci dotykają językiem każdego zęba.
IV. „Taniec drzew” – zabawa ruchowa.
Kochane Poziomki, włączcie spokojną muzykę i naśladujcie ruchy Rodziców:
• Drzewa powoli rosną – dzieci kucają, podnoszą się z rękami uniesionymi nad głową i z połączonymi dłońmi.
• Drzewa poruszają gałęziami – dzieci opuszczają ręce, lekko odchylają je na boki i obracają dłonie w nadgarstkach.
• Wiatr przechyla małe drzewka – dzieci przechylają się w jedną i w drugą stronę.
• Wyrosła piękna korona drzewa – dzieci unoszą w górę ręce i lekko nimi poruszają.
• Drzewa tańczą na wietrze i pochylają się do słońca – dzieci wznoszą ugięte lekko w łokciach ręce i łączą koniuszkami palców (tworzą koronę drzewa), skręcają się lekko w prawo i w lewo, pochylają i prostują w rytm muzyki.
Link do muzyki: https://www.youtube.com/watch?v=BzpheDcdgzg
V. „Leśne rytmy” – zabawa matematyczna
Kochane Poziomki, karta pracy znajduje się w załączniku.
VI. Wycieczka z rodzicami do lasu.
Kochane Poziomki, przed nami długi weekend. Wybierzcie się z Rodzicami na wycieczkę do lasu. Podczas wycieczki proponujemy Wam następujące aktywności:
− każdy znajduje swoje drzewo, do którego się przytula,
− dzieci mogą omówić wygląd wybranego drzewa,
− dzieci opowiadają rodzicom, jakie zwierzęta można spotkać w lesie,
− wspólnie wymyślamy zabawne hasło zachęcające do dbania o las,
Jeśli pogoda pozwoli, można w lesie urządzić piknik. Pamiętajcie o pozostawieniu czystości
i zabraniu śmieci ze sobą.