Logo Przedszkola Górny element

AKTUALNOŚCI

Najnowszy film:

zobacz wszystkie filmy»


Naszą stronę odwiedzono: 154304 razy

Dbamy o przyrodę – rozkład materiału dla Poziomek

Opublikowano: 26 kwietnia 2020

Temat tygodnia: „Dbamy o przyrodę”

(27.04.-30.04.2020 r.)

gr. II „Poziomki”

I. Kochane Poziomki posłuchajcie zagadki:

O porządek trzeba dbać,

wiedzą o tym także dzieci.

Do odpowiednich worków

każdy wrzuca… (śmieci)

/B. Szelągowska „Śmieci”/

Dbamy o przyrodę – rozkład materiału dla Poziomek

Posłuchajcie teraz opowiadania o smoku Sergiuszu. Porozmawiajcie z rodzicami na temat opowiadania.

E. Stadmüller „Smok Segregiusz”

Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uważali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rękawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś kolejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek.

Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał. – Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać…

O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza?

Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce.

Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko.

Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowała Gwiazduszka – a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku.

Spróbujmy – zgodził się smok.

Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. – Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej.

Rycerski? – zainteresował się tato.

Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek. – Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczyłem… ze śmieciami.

Z czym? – oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia.

Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczył dumnie rycerz z przedszkolnej grupy Tygrysków.

Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę.

Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy. – Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przedszkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci.

Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura.

Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek.

Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jego pracę tato.

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

Co lubił robić smok Segregiusz?

Co smuciło smoka?

Jaki sen miał Olek?

Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?

W jaki sposób możemy chronić przyrodę?

Kochane Poziomki musicie pamiętać, że musimy dbać o nasze środowisko. Pamiętacie teatrzyk, w którym dzieci rozrzucały papierki w lesie. Przypomnijcie sobie co wtedy mówiły zwierzęta – chrońmy przyrodę, nie zaśmiecajmy parków i lasów.

II. Karty pracy

Można skorzystać z kart pracy zamieszczonych na stronie www.mac.pl:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-aplus-kp-cz2.pdf

strona 34-35

III. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Poziomki pobawcie się z rodzicami. Do tej zabawy będzie potrzebować lusterko. Rodzic demonstruje ćwiczenie, powtarzając je kilkakrotnie, a dziecko je naśladuje.

Rzeka – dzieci naśladują łódkę płynącą po rzece od brzegu do brzegu – poruszają językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust. Następnie naśladują odgłos rzeki: plum, plum, plum.

Rybki – dzieci naśladują rybki, które wyskakują z wody – unoszą czubek języka w stronę nosa, a po chwili opierają go o górne zęby, kilkakrotnie powtarzają ten ruch.

Pszczółki – dzieci naśladują ruchy latających pszczół – opierają język o wewnętrzną stronę górnych zębów, a następnie język opada do wewnętrznej strony dolnych zębów.

Miód – dzieci naśladują misia, który zjadł baryłkę miodu i oblizuje się po jego zjedzeniu – prowadzą język ruchem okrężnym po górnej i po dolnej wardze.

Czyste powietrze – dzieci wdychają świeże powietrze – wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.

Wąż – wśród trawy sunie wąż, dzieci naśladują odgłos syczenia węża na głosce sssssss – opierają język o dolne zęby, rozciągają wargi szeroko – jak do uśmiechu. Kontrolują w lusterku, czy język nie wychodzi przed zęby.

IV. Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej „Dbamy o przyrodę”.

Poziomki poproście rodziców, aby przeczytali wam wiersz.

W parku kwitną na rabatkach

kwiatki kolorowe.

Pod drzewami, wzdłuż alejek,

stoją kosze nowe.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

Dzięcioł puka w stare drzewo,

obserwując dzieci,

jak do kosza wyrzucają

po pikniku śmieci.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

Jeżyk z liści się wygrzebał,

pyszczek swój zadziera.

Teraz patrzy, jak rodzina

jedzie na rowerach.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

A w ogrodzie, obok parku,

słowik cudnie śpiewa.

To z radości – wzdłuż alei

ktoś posadził drzewa.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

Nawet słonko, choć wysoko,

jakoś mocniej świeci.

Lubi patrzeć się, jak dbają

o przyrodę dzieci!

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

Zastanówcie się w jaki sposób możemy dbać o przyrodę? Powtarzajcie wraz z rodzicami fragment tekstu: Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

IV. Zabawa matematyczna „Wiosenny deszcz geometryczny”.

Do zabawy będą potrzebne: małe figury geometryczne (koło, trójkąt, kwadrat) wycięte z kolorowego papieru, po jednej dużej figurze geometrycznej (koło, trójkąt, kwadrat), pojemnik.

Rodzic rozrzuca nad głową dziecka figury geometryczne wycięte z kolorowego papieru. Potem unosi nad głowę wybraną figurę – jak parasol. Dziecko ma za zadanie poszukać takiej figury i unieść ją w górę. Rodzic sprawdza, czy dziecko wybrało właściwą figurę. Powtarzamy zabawę z inną figurą geometryczną. Na koniec dziecko zbiera geometryczne krople do pojemnika (jednej kałuży).

Dbamy o przyrodę – rozkład materiału dla Poziomek

V. Zabawa plastyczna „Obrazki przyrody”

Poziomki, wykorzystajcie figury geometryczne z poprzedniego zadania i spróbujcie z nich ułożyć coś co kojarzy Wam się z przyrodą – drzewa, kwiatki, liście. Przyklejcie na kolorową kartkę. Pochwalcie się jaki obrazek udało Wam się stworzyć z figur geometrycznych (wyślijcie na Messenger lub mail).

Dbamy o przyrodę – rozkład materiału dla Poziomek Dbamy o przyrodę – rozkład materiału dla Poziomek

VI. Odpoczynek z muzyką

Połóżcie się wygodnie i posłuchajcie muzyki relaksacyjnej z odgłosami przyrody. Zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie, że jesteśmy na spacerze na Parkowej Górze.

Link do utworu: https://www.youtube.com/watch?v=BzpheDcdgzg

Dbamy o przyrodę – rozkład materiału dla Poziomek

VII. Zabawa muzyczno-ruchowa „Aram sam sam”

Pamiętacie jak bawiliśmy się w tą zabawę? Pobawcie się z rodzicami oraz młodszym rodzeństwem.

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=EKp3EdoHdKI

VIII. „Eko patrol” – oglądanie kreskówki o tematyce pro-ekologicznej.

Link do kreskówki: https://www.youtube.com/watch?v=I-b0z5LqhKc

Załączniki:

Plik Opis Wielkość pliku
Pdf Tydzień5_wersja do druku 422 KB