Logo Przedszkola Górny element

AKTUALNOŚCI

Najnowszy film:

zobacz wszystkie filmy»


Naszą stronę odwiedzono: 157458 razy

„Łąka w maju” – materiały dla Poziomek

Opublikowano: 17 maja 2020

Temat tygodnia: „Łąka w maju”

(18.05.-22.05.2020 r.)

gr. II „Poziomki”

I. Kochane Poziomki, posłuchajcie zagadki:

Zielony dywan
pokryty kwiatami,
w lesie się ukrywa
pomiędzy drzewami
.

/łąka/

Pooglądajcie zdjęcia przedstawiające łąkę i jej mieszkańców. Porozmawiajcie z Rodzicami o tym co widzicie na obrazkach – spróbujcie nazwać mieszkańców łąki.

„Łąka w maju” – materiały dla Poziomek

Posłuchajcie teraz opowiadania. Poproście rodziców, aby pokazali Wam ilustracje w książce (załącznik „Książka”). Porozmawiajcie z rodzicami na temat opowiadania.

A.Widzawska „Łąka”

Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy.

Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma – zmartwił się Tomek.

Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał – odezwał się Olek. Może nawet będzie jakieś gniazdko.

A w gniazdku jajeczka – dodała Ada.

Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani.

Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa.

Konik polny! – zauważyła Kasia.

Ale wysoko skacze!

A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej.

Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani.

Czerwony.

I ma czarne kropeczki.

A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś.

Co to jest kopter? zdziwił się Olek.

Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani. Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła.

O! Lecą następne! – zawołał Piotruś.

Proszę pani, a tu są dziury!

Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele.

Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie?

Pająk – powiedziała Zosia.

A ja myślę, że smok.

Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni.

To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała.

Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli.

Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych pachnących kwiatków.

Po powrocie do przedszkola dzieci nauczyły się nowej piosenki:

Motylek”

Usiadł w maju na kwiatku motylek.

Tupnął nóżką, a z kwiatka spadł pyłek.

Machnął łapką i z kwiatka spadł płatek.

Ach, nabroił ten motyl gagatek!

Teraz fruwa i leczy rabatki.

I udaje, że skrzydła to płatki.

Chciała zerwać kwiatuszek Agatka.

Teraz wącha motylka, nie kwiatka!

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

– Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące?

– Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?

– Gdzie mieszkają myszy polne?

– O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?

II. Karty pracy

Można skorzystać z kart pracy zamieszczonych na stronie www.mac.pl:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-aplus-kp-cz2.pdf

strona 44-47

III. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Poziomki pobawcie się z rodzicami. Do tej zabawy będziecie potrzebować lusterko. Rodzic demonstruje ćwiczenie, powtarzając je kilkakrotnie, a dziecko je naśladuje.

Bocian i żaba – dzieci naśladują dziób bociana, ściągając wargi mocno do przodu, otwierają je i zamykają, a następnie rozciągają szeroko wargi jak żaba, która jest zadowolona, że schowała się przed bocianem.

Biedronka ma dużo kropek – dzieci rysują czubkiem języka kropki na podniebieniu, przy szeroko otwartych ustach, unosząc język do góry.

Kret – tak jak kret wychodzi ze swego podziemnego domku, tak dzieci unoszą język do góry, w stronę nosa, a potem znów chowają za górnymi zębami.

Pszczoła – dzieci naśladują bzyczenie pszczoły: bzzz, bzzz, bzzz.

Motyl – jak motyl porusza skrzydłami, tak dzieci poruszają naprzemiennie językiem od jednego do drugiego kącika ust.

Konik polny – tak jak konik polny skacze w górę i w dół, tak dzieci otwierają szeroko usta i językiem skaczą za górne zęby i za dolne zęby. W tym ćwiczeniu język nie wychodzi przed zęby.

IV. Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Majowa łąka.

Poziomki, posłuchajcie wiersza. Powtarzajcie fragment tekstu: za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!

Majowa łąka, pachnąca łąka;

Tu widać myszkę, słychać skowronka…

Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!

Pająk zaplata pośród traw sieci,

a mała pszczółka do kwiatka leci.

Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!

Ważka spogląda na dół ciekawie.

Kret nowy kopiec wykopał w trawie.

Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!

Bąk bzyczy głośno, trzmiela szukając.

A wokół brzozy wciąż biega zając.

Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!

Na małym krzaczku przysiadła mucha.

Z wielką uwagą motyla słucha.

Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!

I konik polny też nie próżnuje,

małej biedronce kropek pilnuje.

Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!

Tyle się dzieje ciągle na łące!

Aż z ciekawością zerka tam słońce.

Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!

V. Zagadka słowna „Tęcza”

Łąka w maju jest bardzo kolorowa. Można zobaczyć zieloną trawę, czerwone maki, żółte mlecze…

Poziomki posłuchajcie zagadki:

W dni deszczowe,

gdy słońce zaświeci.

Kolorowa, w łuk wygięta.

Wiedzą o tym dzieci. (tęcza)

Spójrzcie na obrazek tęczy.

 „Łąka w maju” – materiały dla Poziomek

Poziomki nazwijcie kolejno kolory, jakie ją tworzą. Policzcie ile jest kolorów tęczy. Wiecie kiedy na niebie pojawia się tęcza? Aby tęcza mogła być widoczna, są potrzebne słońce i deszcz. Porozmawiajcie z Rodzicami na ten temat.

Przypomnijcie sobie jak w „Jagódkach” z okazji Dnia Mamy tańczyliście do utworu „Tęcza” – spróbujcie zatańczyć jeszcze raz 🙂

VI. Ćwiczenia słuchowe „Dzielimy na sylaby”

Poziomki spróbujcie podzielić na sylaby nazwy zwierząt, które widzicie na obrazku:

„Łąka w maju” – materiały dla Poziomek

/ślimak, biedronka, motyl, pszczoła, żaba/

VII. Rozwiązywanie zagadek „Zgadnij o kim mówię..”

Poziomki, posłuchajcie zagadek i spróbujcie odgadnąć o kim jest zagadka:

Ma długie nogi i dziób czerwony,

wrócił niedawno z dalekiej strony.

Z żabkami raczej niechętnie gada,

taka to jego największa wada!

(bocian)

Skaczą zielone po majowej łące,

ogrzewa je ciepłe, wesołe słońce.

(żaby)

Wolno sunie, hen przed siebie,

nie poprosi o domek ani mnie, ani ciebie.

Ma go ciągle na sobie,

nie służy tylko ku ozdobie.

(ślimak)

Gdy zaświeci słonko

nad majową łąką,

wesoło latają

i kolorowe jak one

kwiaty odwiedzają. (motyle)

IX. Zabawy matematyczne „Kwiaty majowej łąki”

Łąka w maju jest pełna kwiatów… niezapominajki, maki, kaczeńce.. wybierzcie się na spacer, zabierzcie ze sobą lupę i spróbujcie policzyć ile płatków ma jeden kwiatek.

„Łąka w maju” – materiały dla Poziomek

Na pewno podczas obserwacji spotkaliście jakiegoś mieszkańca łąki… otwórzcie karty pracy i do dzieła 🙂

X. Zabawa plastyczna „Owady na łące”

Potrzebne nam będą: plastelina, zielona kartka z bloku.

Poziomki, ulepimy mieszkańców łąki z plasteliny. Weźcie plastelinę i wyrabiajcie ją w dłoniach. Jak już będzie miękka to nadajcie jej plastyczną formę. Wykonajcie podobiznę owada mieszkającego na łące: biedronkę, motyla, pszczołę, osę, mrówkę, żabę, ślimaka, żuka, muchę. Ułóżcie wszystkie plastelinowe zwierzątka na łączce (zielona kartka z bloku).

„Łąka w maju” – materiały dla Poziomek

Prześlijcie nam zdjęcia swojej makiety – łączki z owadami. Chętnie zobaczymy Wasze prace 🙂

XI. Odpoczynek z muzyką

Poziomki, czas na odpoczynek. Połóżcie się wygodnie, zamknijcie oczy i wysłuchajcie utworu. Słyszycie śpiew ptaków i budzącą się naturę… bzyczenie owadów…

Link Youtube „Odgłosy łąki”:

https://www.youtube.com/watch?v=IoC7WCfx6Z0&feature=share&fbclid=IwAR0Yqwu5-IZrGmxJrkbi-tWkTpO9MGjcFVov9RA5_X9-PAg6RoAhs9hwtgs

„Łąka w maju” – materiały dla Poziomek

XII. Zabawa muzyczno-ruchowa „Poruszamy się jak…”

Poziomki, poruszajcie się jak mieszkańcy łąki:

motyl –biegajcie i machajcie rękami,

konik polny –skaczcie obunóż,

bocian –unoście zgięte w kolanach nogi wysoko do góry,

żaba –podskakujcie jak żaby (z przysiadu podpartego).

Dla chętnych kilka dodatkowych kart pracy – miłej zabawy 🙂

Załączniki:

Plik Opis Wielkość pliku
Jpg ksiązka do tyg 8 30 KB
Jpg karta matematyczna t8 58 KB
Jpg połącz obrazki 53 KB
Jpg który obrazek 59 KB
Jpg żaba 68 KB
Jpg pokoloruj 62 KB
Pdf tydzień 8_wersja do druku 278 KB