Temat tygodnia: „Łąka w maju”
(18.05.-22.05.2020 r.)
gr. II „Poziomki”
I. Kochane Poziomki, posłuchajcie zagadki:
Zielony dywan
pokryty kwiatami,
w lesie się ukrywa
pomiędzy drzewami.
/łąka/
Pooglądajcie zdjęcia przedstawiające łąkę i jej mieszkańców. Porozmawiajcie z Rodzicami o tym co widzicie na obrazkach – spróbujcie nazwać mieszkańców łąki.
Posłuchajcie teraz opowiadania. Poproście rodziców, aby pokazali Wam ilustracje w książce (załącznik „Książka”). Porozmawiajcie z rodzicami na temat opowiadania.
A.Widzawska „Łąka”
Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy.
– Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma – zmartwił się Tomek.
– Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał – odezwał się Olek. – Może nawet będzie jakieś gniazdko.
– A w gniazdku jajeczka – dodała Ada.
– Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani.
Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa.
– Konik polny! – zauważyła Kasia.
– Ale wysoko skacze!
– A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej.
– Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani.
– Czerwony.
– I ma czarne kropeczki.
– A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś.
– Co to jest kopter? – zdziwił się Olek.
– Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani. – Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła.
– O! Lecą następne! – zawołał Piotruś.
– Proszę pani, a tu są dziury!
Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele.
– Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie?
– Pająk – powiedziała Zosia.
– A ja myślę, że smok.
Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni.
– To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała.
Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli.
Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych pachnących kwiatków.
Po powrocie do przedszkola dzieci nauczyły się nowej piosenki:
„Motylek”
Usiadł w maju na kwiatku motylek.
Tupnął nóżką, a z kwiatka spadł pyłek.
Machnął łapką i z kwiatka spadł płatek.
Ach, nabroił ten motyl gagatek!
Teraz fruwa i leczy rabatki.
I udaje, że skrzydła to płatki.
Chciała zerwać kwiatuszek Agatka.
Teraz wącha motylka, nie kwiatka!
Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
– Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące?
– Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?
– Gdzie mieszkają myszy polne?
– O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?
II. Karty pracy
Można skorzystać z kart pracy zamieszczonych na stronie www.mac.pl:
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-aplus-kp-cz2.pdf
strona 44-47
III. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Poziomki pobawcie się z rodzicami. Do tej zabawy będziecie potrzebować lusterko. Rodzic demonstruje ćwiczenie, powtarzając je kilkakrotnie, a dziecko je naśladuje.
Bocian i żaba – dzieci naśladują dziób bociana, ściągając wargi mocno do przodu, otwierają je i zamykają, a następnie rozciągają szeroko wargi jak żaba, która jest zadowolona, że schowała się przed bocianem.
Biedronka ma dużo kropek – dzieci rysują czubkiem języka kropki na podniebieniu, przy szeroko otwartych ustach, unosząc język do góry.
Kret – tak jak kret wychodzi ze swego podziemnego domku, tak dzieci unoszą język do góry, w stronę nosa, a potem znów chowają za górnymi zębami.
Pszczoła – dzieci naśladują bzyczenie pszczoły: bzzz, bzzz, bzzz.
Motyl – jak motyl porusza skrzydłami, tak dzieci poruszają naprzemiennie językiem od jednego do drugiego kącika ust.
Konik polny – tak jak konik polny skacze w górę i w dół, tak dzieci otwierają szeroko usta i językiem skaczą za górne zęby i za dolne zęby. W tym ćwiczeniu język nie wychodzi przed zęby.
IV. Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Majowa łąka.
Poziomki, posłuchajcie wiersza. Powtarzajcie fragment tekstu: za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!
Majowa łąka, pachnąca łąka;
Tu widać myszkę, słychać skowronka…
Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!
Pająk zaplata pośród traw sieci,
a mała pszczółka do kwiatka leci.
Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!
Ważka spogląda na dół ciekawie.
Kret nowy kopiec wykopał w trawie.
Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!
Bąk bzyczy głośno, trzmiela szukając.
A wokół brzozy wciąż biega zając.
Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!
Na małym krzaczku przysiadła mucha.
Z wielką uwagą motyla słucha.
Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!
I konik polny też nie próżnuje,
małej biedronce kropek pilnuje.
Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!
Tyle się dzieje ciągle na łące!
Aż z ciekawością zerka tam słońce.
Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!
V. Zagadka słowna „Tęcza”
Łąka w maju jest bardzo kolorowa. Można zobaczyć zieloną trawę, czerwone maki, żółte mlecze…
Poziomki posłuchajcie zagadki:
W dni deszczowe,
gdy słońce zaświeci.
Kolorowa, w łuk wygięta.
Wiedzą o tym dzieci. (tęcza)
Spójrzcie na obrazek tęczy.
Poziomki nazwijcie kolejno kolory, jakie ją tworzą. Policzcie ile jest kolorów tęczy. Wiecie kiedy na niebie pojawia się tęcza? Aby tęcza mogła być widoczna, są potrzebne słońce i deszcz. Porozmawiajcie z Rodzicami na ten temat.
Przypomnijcie sobie jak w „Jagódkach” z okazji Dnia Mamy tańczyliście do utworu „Tęcza” – spróbujcie zatańczyć jeszcze raz 🙂
VI. Ćwiczenia słuchowe „Dzielimy na sylaby”
Poziomki spróbujcie podzielić na sylaby nazwy zwierząt, które widzicie na obrazku:
/śli–mak, bie–dro–nka, mo–tyl, pszczo–ła, ża–ba/
VII. Rozwiązywanie zagadek „Zgadnij o kim mówię..”
Poziomki, posłuchajcie zagadek i spróbujcie odgadnąć o kim jest zagadka:
Ma długie nogi i dziób czerwony,
wrócił niedawno z dalekiej strony.
Z żabkami raczej niechętnie gada,
taka to jego największa wada!
(bocian)
Skaczą zielone po majowej łące,
ogrzewa je ciepłe, wesołe słońce.
(żaby)
Wolno sunie, hen przed siebie,
nie poprosi o domek ani mnie, ani ciebie.
Ma go ciągle na sobie,
nie służy tylko ku ozdobie.
(ślimak)
Gdy zaświeci słonko
nad majową łąką,
wesoło latają
i kolorowe jak one
kwiaty odwiedzają. (motyle)
IX. Zabawy matematyczne „Kwiaty majowej łąki”
Łąka w maju jest pełna kwiatów… niezapominajki, maki, kaczeńce.. wybierzcie się na spacer, zabierzcie ze sobą lupę i spróbujcie policzyć ile płatków ma jeden kwiatek.
Na pewno podczas obserwacji spotkaliście jakiegoś mieszkańca łąki… otwórzcie karty pracy i do dzieła 🙂
X. Zabawa plastyczna „Owady na łące”
Potrzebne nam będą: plastelina, zielona kartka z bloku.
Poziomki, ulepimy mieszkańców łąki z plasteliny. Weźcie plastelinę i wyrabiajcie ją w dłoniach. Jak już będzie miękka to nadajcie jej plastyczną formę. Wykonajcie podobiznę owada mieszkającego na łące: biedronkę, motyla, pszczołę, osę, mrówkę, żabę, ślimaka, żuka, muchę. Ułóżcie wszystkie plastelinowe zwierzątka na łączce (zielona kartka z bloku).
Prześlijcie nam zdjęcia swojej makiety – łączki z owadami. Chętnie zobaczymy Wasze prace 🙂
XI. Odpoczynek z muzyką
Poziomki, czas na odpoczynek. Połóżcie się wygodnie, zamknijcie oczy i wysłuchajcie utworu. Słyszycie śpiew ptaków i budzącą się naturę… bzyczenie owadów…
Link Youtube „Odgłosy łąki”:
XII. Zabawa muzyczno-ruchowa „Poruszamy się jak…”
Poziomki, poruszajcie się jak mieszkańcy łąki:
motyl –biegajcie i machajcie rękami,
konik polny –skaczcie obunóż,
bocian –unoście zgięte w kolanach nogi wysoko do góry,
żaba –podskakujcie jak żaby (z przysiadu podpartego).
Dla chętnych kilka dodatkowych kart pracy – miłej zabawy 🙂