Logo Przedszkola Górny element

AKTUALNOŚCI

Najnowszy film:

zobacz wszystkie filmy»


Naszą stronę odwiedzono: 139113 razy

„Las” – materiały dla Poziomek

Opublikowano: 7 czerwca 2020

Temat tygodnia: „Las”

(08.06.-10.06.2020 r.)

gr. II „Poziomki”

I. Kochane Poziomki, w tym tygodniu będziemy rozmawiać o lesie. Przypomnijcie sobie jakie zasady obowiązują w lesie. Porozmawiajcie na ten temat z Rodzicami.

Posłuchajcie zagadki:

Na tropach zwierząt dobrze się zna

i o zwierzęta cały rok dba.

Zna ich zwyczaje i ich kryjówki.

Patrzy na las wprost z leśniczówki.

/leśniczy/

Przypomnijcie sobie nasze spotkanie z Panem Leśniczym z okazji Międzynarodowego Dnia Drzewa. Rozmawialiśmy wtedy o dbaniu o przyrodę. Wiemy, że trzeba chronić las – nie wolno zostawiać śmieci, hałasować i niszczyć przyrody.

Kochane Poziomki, posłuchajcie teraz opowiadania o najstarszym dębie w Polsce. Poproście rodziców, aby pokazali Wam ilustracje w książce (załącznik „Książka”). Porozmawiajcie z rodzicami na temat opowiadania.

P. Beręsowicz „Dąb Bartek”

Jeden z najstarszych dębów w Polsce nazywa się Bartek. Rośnie sobie od prawie siedmiuset lat i jest już tak stary, że jego konary trzeba podpierać specjalnymi słupami. Kilku dorosłych mężczyzn musiałoby się złapać za ręce, żeby objąć jego gruby pień. Najmłodszy dąb w Polsce to dąb Olek. Trudno go jeszcze nawet nazwać drzewem – to takie dębowe niemowlę, kilka jasnozielonych listków przyczepionych cienką łodyżką do zeszłorocznego żołędzia, który na jesieni wpadł do przedszkolnego ogródka. Przeleżał w ziemi całą zimę i ledwie zdążył wykiełkować, a już znalazł się w śmiertelnym niebezpieczeństwie.

Grupa Olka postanowiła zasadzić przy przedszkolu dwa krzaki ozdobnej leszczyny. Chłopcy i dziewczynki pracowicie wyrywali z ziemi uparte chwasty. Wszyscy, na czele z panią, uśmiechali się do słońca i soczystej zieleni, tylko Olek stał na uboczu, trochę naburmuszony. Miał nadzieję, że to jemu przypadnie zaszczyt wykopania dołków, tymczasem Marek z Piotrkiem chwycili łopaty i nie zamierzali wypuścić ich z rąk. Patrzył więc Olek ponuro, jak oddział ogrodników krząta się wśród przedszkolnych grządek, a potem sam bez zapału zabrał się za pielenie. Wyrwał kilka mleczy i już miał usunąć z ziemi następny chwast, kiedy jego uwagę zwróciła maleńka bezbronna roślinka, ledwie wystająca z czarnej ziemi. Kucnął nad nią i zmarszczył brwi z namysłem.

Patrzcie, to chyba dąb – powiedział.

Maleńkie drzewko od razu stało się ulubieńcem dzieci. Obie leszczyny wkopano w innym miejscu, a wokół dąbka chłopcy zbudowali niewielką zagrodę z patyków, żeby nikt niechcący go nie rozdeptał.

Nazwijmy go „dąb Olek” – zaproponowała Ala. – W końcu kto uratował mu życie?

Od tego czasu Olek urósł już o centymetr i wypuścił dwa nowe listki.

„Las” – materiały dla Poziomek

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

Co znalazł Olek w ogródku przedszkolnym?

Jak się nazywa najstarszy dąb w Polsce?

Jak się nazywa najmłodszy dąb w Polsce?

Dlaczego ma takie imię?

Dlaczego Olek był najpierw naburmuszony?

II. „Przedszkolak w lesie” – quiz ekologiczny.

Poziomki, przygotujcie obrazki z uśmiechniętą buzią i ze smutną buzią.

Rodzic czyta kolejno zdania:

W lesie wolno krzyczeć.

W lesie łamiemy gałęzie i niszczymy rośliny.

W lesie można obserwować przyrodę.

Osoba, która pilnuje lasu i jego mieszkańców, to leśniczy.

W lesie można rysować po drzewach.

Jeśli uważacie, że zdanie jest prawdziwe, pokazujcie obrazek z uśmiechniętą buzią; jeśli zdanie jest fałszywe – obrazek ze smutną buzią. Możecie zamienić się miejscami i sami wymyślić zdania o przyrodzie i lesie.

III. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Poziomki pobawcie się z rodzicami. Do tej zabawy będziecie potrzebować lusterko. Rodzic demonstruje ćwiczenie, powtarzając je kilkakrotnie, a dziecko je naśladuje.

Język jedzie do lasu na koniku – dzieci naśladują kląskanie językiem z jednoczesnym poruszaniem wargami (ściągnięcie warg i ich rozciągnięcie).

W lesie język rozejrzał się dookoła – dzieci wykonują ruch oblizywania warg, najpierw w prawą, a potem w lewą stronę.

Zobaczył małe fioletowe kwiatuszki i je powąchał – dzieci wykonują wdech nosem i wydech ustami.

Spojrzał w górę, skąd dobiegało pukanie dzięcioła – dzieci uderzają czubkiem języka za górnymi zębami.

Spojrzał w dół – dzieci wyciągają język na brodę – zobaczył czerwonego muchomora z białymi kropkami i zaczął je liczyć – dzieci dotykają językiem każdego zęba.

IV. „Taniec drzew” – zabawa ruchowa.

Kochane Poziomki, włączcie spokojną muzykę i naśladujcie ruchy Rodziców:

Drzewa powoli rosną – dzieci kucają, podnoszą się z rękami uniesionymi nad głową i z połączonymi dłońmi.

Drzewa poruszają gałęziami – dzieci opuszczają ręce, lekko odchylają je na boki i obracają dłonie w nadgarstkach.

Wiatr przechyla małe drzewka – dzieci przechylają się w jedną i w drugą stronę.

Wyrosła piękna korona drzewa – dzieci unoszą w górę ręce i lekko nimi poruszają.

Drzewa tańczą na wietrze i pochylają się do słońca – dzieci wznoszą ugięte lekko w łokciach ręce i łączą koniuszkami palców (tworzą koronę drzewa), skręcają się lekko w prawo i w lewo, pochylają i prostują w rytm muzyki.

Link do muzyki: https://www.youtube.com/watch?v=BzpheDcdgzg

V. „Leśne rytmy” – zabawa matematyczna

Kochane Poziomki, karta pracy znajduje się w załączniku.

VI. Wycieczka z rodzicami do lasu.

Kochane Poziomki, przed nami długi weekend. Wybierzcie się z Rodzicami na wycieczkę do lasu. Podczas wycieczki proponujemy Wam następujące aktywności:

każdy znajduje swoje drzewo, do którego się przytula,

dzieci mogą omówić wygląd wybranego drzewa,

dzieci opowiadają rodzicom, jakie zwierzęta można spotkać w lesie,

wspólnie wymyślamy zabawne hasło zachęcające do dbania o las,

Jeśli pogoda pozwoli, można w lesie urządzić piknik. Pamiętajcie o pozostawieniu czystości
i zabraniu śmieci ze sobą.

Załączniki:

Plik Opis Wielkość pliku
Pdf Karta matemtyczna Leśny rytm do tyg 11 59 KB
Pdf tydzień 11_wesrja do druku 73 KB
Jpg qrf qrf
3 MB