Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
„NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0”
Informujemy, że Przedszkole Miejskie w Mieroszowie otrzymało dotację w wysokości 3 000 zł na zakup nowości wydawniczych dla dzieci w wieku 3-6 lat oraz na realizację działań promujących czytelnictwo. Priorytet 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021 – 2025”.
Zachęcamy do obejrzenia prezentacji na temat znaczenia czytania dla dzieci.
Znaczenie czytelnictwa nowe (1)
„Czytanie dziecku kształtuje nawyk czytelnictwa i zdobywania wiedzy na całe życie”.
Opis planowanych przez przedszkole działań w roku 2023., promujących i wspierających rozwój czytelnictwa wśród dzieci:
- Nawiązanie współpracy z biblioteką publiczną polegającej w szczególności na wzajemnej wymianie informacji na temat wydarzeń promujących czytelnictwo w przedszkolu czy bibliotece.
- Udział w comiesięcznych zajęciach edukacyjnych, tzw. lekcjach bibliotecznych, w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Mieroszowie, wspólne czytanie i wykonywanie różnorodnych zadań nawiązujących do treści czytanego utworu.
- Wypożyczanie książek dla dzieci i czytanie ich w przedszkolu, założenie karty czytelniczej dla każdej z grup, zachęcanie do wypożyczania z rodzicami i czytania w domu.
- Zwiedzanie biblioteki w Publicznej Szkole Podstawowej, zapoznanie z pracą bibliotekarza.
- Zachęcanie dzieci do przynoszenia własnych pozycji książkowych do wspólnego czytania.
- W ramach spotkań: zaangażowanie rodziców, starszego rodzeństwa bądź dziadków w czytanie w przedszkolu nowo zakupionych pozycji książkowych w ramach realizacji programu „Wszyscy czytamy dla dzieci”.
- Zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem kącików książek.
- Ulubiony bohater książkowy – wewnątrz przedszkolny konkurs plastyczno-techniczny dla dzieci i ich rodziców.
- Zorganizowanie uroczystości „Dzień postaci z bajek”.
- Obchody „Międzynarodowego Dnia Książki”.
- Konkursy recytatorskie, wewnętrzny i gminny konkurs recytatorski „Elfik”, logopedyczny konkurs recytatorski „LogoElfik”.
- Wydarzenie promujące czytelnictwo – spotkanie autorskie.
- Promowanie czytelnictwa – zapoznanie się z literaturą wybranego twórcy literatury dziecięcej – Czesław Janczarski.
- Pedagogizacja rodziców – artykuły w gazetce w szatni oraz na stronie internetowej nt. znaczenia książki, wpływu na dziecko, propozycje ciekawych pozycji literatury dziecięcej itp. Prezentacja przygotowana dla rodziców „Znaczenie czytania dla dzieci w wieku przedszkolnym”. Zaprezentowanie na zebraniach rodzicom w ramach pedagogizacji.
Opis planowanych przez przedszkole działań, które wskazują na współdziałanie w środowisku lokalnym, w tym z biblioteką publiczną:
- Współpraca z Miejską Biblioteką Publiczną, wzajemna wymiana informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo. Aktywny udział w propozycjach ze strony biblioteki. Zapraszanie przedstawicieli biblioteki na nasze przedsięwzięcia.
- Spotkanie z rodzicami nt. wpływu czytania na rozwój dzieci – „Znaczenie książki w rozwoju dziecka przedszkolnego”.
- Spotkanie z nauczycielami nt. „Książki obrazkowe w przygotowaniu otoczenia Montessori”, książki wspomagające pracę metodami
- Wypożyczanie systematyczne z biblioteki publicznej książek dla dzieci.
- Wydarzenie promujące czytelnictwo jako spotkanie z twórcą literatury dziecięcej – zapoznanie z zawodem pisarza, poety.
- Gminny konkurs recytatorski dla dzieci przedszkolnych.
- Spotkanie w bibliotece – zapoznanie z zawodem bibliotekarza.
- Zwiedzanie biblioteki w Publicznej Szkole Podstawowej.
- Kącik wędrujących książek (kącik wymiany książek dla dzieci i dorosłych).
Zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem zakupionych książek:
- Poznajemy świat – cykl zajęć z mapami. Grupa Stokrotek lubi książki z mapami.
2. Zajęcia z jogą
3. Zajęcia logopedyczne inspirowane książeczkami z serii „Jano i Wito”.
4. Fiołeczki też lubią serię „Jano i Wito”. Słuchają jak zaczarowane, a w dodatku ćwiczą narządy artykulacyjne i ładną artykulację głosek w wyrazach dźwiękonaśladowczych.