GABINET INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
To, że widzimy błękitne niebo, czujemy smak czekolady, słyszymy dźwięk gitary, to że wiemy, że jesteśmy głodni, spragnieni, wypoczęci albo senni, a także to, że potrafimy rozróżnić zapach bzu od zapachu chleba, dźwięk skrzypiec od świergotu wróbla, uczucie sytości od głodu zależy od naszych zdolności do odbioru bodźców, które odpowiednio przetworzone w OUN pozwalają nam na podejmowanie celowego działania.
Zajęcia integracji sensoryczne w Przedszkolu Miejskim w Mieroszowie odbywają się w profesjonalnej sali integracji sensorycznej, która jest wyposażona we wszystkie niezbędne sprzęty i pomoce do terapii. Są to zajęcia indywidualne prowadzone przez wykwalifikowanego terapeutę integracji sensorycznej. Warunkiem uczestnictwa w terapii jest zakwalifikowanie dziecka do pomocy psychologiczno – pedagogicznej i dostarczenie diagnozy integracji sensorycznej
,, Integracja Sensoryczna to „możliwość rejestrowania informacji ze świata zewnętrznego przez narządy zmysłów, ich przetwarzanie w ośrodkowym układzie nerwowym i wykorzystanie do celowego działania”.
Integracja sensoryczna
Integracja sensoryczna (SI) to inaczej zdolność do rozumienia i porządkowania bodźców i informacji dostarczanych z otoczenia i z własnego ciała poprzez zmysły. Umiejętność ta pozwala dziecku zrozumieć, jak funkcjonuje otaczający je świat i nadaje sens nieustannie docierającym zewsząd bodźcom. Jeżeli proces integracji sensorycznej jest zaburzony, mogą pojawić się problemy z nauką, zachowaniem, koncentracją, czy koordynacją, dlatego jeżeli zaniepokoją nas jakieś zachowania dziecka, warto udać się do specjalisty, który doradzi, jak ćwiczyć z dzieckiem w domu, bądź zaproponuje terapię.
Terapia zaburzeń SI odbywa się w pomieszczeniu specjalnie do tego przystosowanym i wyposażonym w odpowiedni sprzęt do stymulacji systemów:
- przedsionkowego
- proprioceptywnego
- dotykowego
- wzrokowego
- słuchowego
- węchowego
Poniżej znajduje się kilka sygnałów, które mogą świadczyć o potencjalnych zaburzeniach sensorycznych dziecka.
OBJAWY | ZACHOWANIE DZIECKA |
Nadwrażliwość na bodźce | – Unika fizycznej bliskości i dotyku.
– Lubi nosić tylko specyficzne rodzaje ubrań, przeszkadzają mu metki. – Nie lubi brudzić się klejem i farbami. – Nie lubi obcinać paznokci, czesać się i myć zębów. – W głośnych miejscach staje się marudne, czy poddenerwowane. – Źle reaguje na głośne dźwięki, np. muzyki, odkurzacza. |
Zbyt mała wrażliwość bodźce | – Nie zauważa zadrapań, czy siniaków spowodowanych upadkiem
– Kolorując, bardzo mocno dociska kredkę – Poszukuje głośnych dźwięków – Lubi być mocno przytulane, lub samo mocno przytula. |
Problemy z równowagą | – Ma słabą równowagę, często upada lub się potyka
– Idąc po pokoju obija się o meble – Ma kłopoty ze swobodnym poruszaniem się |
Agresja | – Łatwo wpada we frustrację, reaguje agresją na przytłoczenie odbieranymi bodźcami |
Ruchliwość | – Jest w ciągłym ruchu i wszędzie go pełno
– Cały czas trzyma coś w rączkach i tym porusza – Trudno mu się skoncentrować, łatwo się rozprasza. |
Opóźnienie w rozwoju zdolności ruchowych | – Ma problemy z samodzielnym zapinaniem guzików, sznurowaniem butów
– Ma trudność uczeniu się nowych umiejętności ruchowych (łapanie piłki, jazda na rowerze) – Niepoprawnie trzyma ołówek, sztućce czy nożyczki – Niepewnie wchodzi lub schodzi po schodach – Ma kłopoty z wycinaniem, rysowaniem po śladzie |
Wybredność w jedzeniu | – Unika nowych smaków
– Jest wybredne pod względem konsystencji spożywanych pokarmów – Ma tendencję do wypychania sobie ust jedzeniem |
Terapeuta integracji sensorycznej
Iwona Schienke
Terapia Pedagogiczna
Zajęcia terapii pedagogicznej w Przedszkolu Miejskim w Mieroszowie prowadzi mgr Małgorzata Jasiak, nauczyciel wychowania przedszkolnego i terapeuta pedagogiczny.
Zajęcia prowadzone są w formie indywidualnej, w wymiarze 3 godz. tygodniowo.
Terapia pedagogiczna to specjalistyczne działania, mające na celu niesienie pomocy dzieciom przejawiającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Ukierunkowana jest ona na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowego rozwoju dziecka jako jednej z przyczyn niepowodzeń szkolnych. Podczas zajęć szczególną uwagę zwraca się na usprawnianie funkcji wzrokowych, słuchowych, ruchowych i ich właściwej koordynacji.
Podczas pacy z dzieckiem stosowane są metody wspierające i stymulujące naturalny rozwój dziecka:
– elementy Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz
– elementy Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona
– muzykoterapia
– bajkoterapia
– wybrane techniki relaksacyjne
– ćwiczenia grafomotoryczne M. Bogdanowicz
– Dziecięca Matematyka E. Gruszczyk-Kolczyńskiej
– elementy Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
– elementy Pedagogiki Zabawy
Terapia logopedyczna
Zajęcia terapii logopedycznej prowadzi mgr Alicja Kornalewicz, nauczyciel wychowania przedszkolnego i logopeda.
Zadanie logopedy w przedszkolu polega na przygotowaniu dzieci do nauki w szkole pod względem prawidłowego rozwoju mowy. Ważne jest nie tylko bogate słownictwo oraz logiczna, składniowa i gramatyczna forma wypowiedzi, ale też czysta i wyraźną wymowa. Zaburzenia mowy dotyczą dużej części dzieci przedszkolnych.
Logopeda przedszkolny prowadzi zajęcia przede wszystkim z dziećmi 6, 5-letnimi. W miarę możliwości opiekuje się również młodszymi przedszkolakami.
Zadania logopedy w Przedszkolu Miejskim w Mieroszowie:
1. Diagnoza: prowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy, diagnozowanie logopedyczne, organizowanie pomocy logopedycznej.
2. Terapia: prowadzenie terapii indywidualnej w wymiarze 9 godzin tygodniowo.
3. Profilaktyka: pogadanki dla rodziców, konsultacje logopedyczne, organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla rodziców, wychowanków i nauczycieli