Temat tygodnia: „Święto Rodziców”
(25.05.-29.05.2020 r.)
gr. II „Poziomki”
I. Kochane Poziomki, posłuchajcie zagadki:
Razem mieszkamy: ja, mama, tata.
Mam młodszą siostrę, starszego brata…
Każdy pamięta o urodzinach,
bo taka właśnie jest ma… (rodzina)
Poziomki pooglądajcie z Rodzicami zdjęcia swojej rodziny, porozmawiajcie o miejscach i sytuacjach, w których zostały one zrobione. Podajcie imiona swoich bliskich. Powiedzcie, kto wchodzi w skład waszej najbliższej rodziny.
Posłuchajcie teraz opowiadania. Poproście rodziców, aby pokazali Wam ilustracje w książce (załącznik „Książka”). Porozmawiajcie z rodzicami na temat opowiadania.
E. Stadmüller „Dzień rodziców”
Odświętnie ubrani rodzice siedzieli cichutko na widowni, czekając na przedstawienie.
Tymczasem za kulisami (czyli za szafą) trwały gorączkowe przygotowania do występu.
– Proszę pani – alarmował słoń – odpadła mi trąba!
– Przywiąże mi pani ogonek? – przymilała się małpka.
– Oko mi się odkleja! – denerwowała się żabka.
Gdy wszyscy wreszcie byli gotowi, odezwał się gong (czyli uderzenie w patelnię) i na scenę wyskoczyła mama kangurzyca (czyli Magda w brązowym dresie z doszytą na brzuchu wielką kieszenią).
– Mama kangurzyca każdego zachwyca – recytował Bartek, wskazując na Magdę. – Ma na brzuchu kieszeń, w niej kangurka niesie – i Magda – hop – wyciągnęła z kieszeni małe, pluszowe kangurzątko.
Zaraz za kangurzycą na scenie pojawiły się dwa słonie – duży (Oskar) i mały (Ada).
– A mój tatuś ukochany z drzewa zrywa mi banany – chwaliła się Ada, wachlując się wielkimi szarymi uszami z tekturowych talerzyków.
– Jedz córeczko moja miła, żebyś szybko mi przytyła – mówił Oskar, dyskretnie przytrzymując trąbę z rury do odkurzacza.
Po słoniach występowały, małpki, żabki, kotki i niedźwiadki.
Wszyscy czworonożni rodzice czule przemawiali do swych dzieci, a one chwaliły się swoimi rodzicami.
Na koniec Olek, wystrojony w białą koszulę i granatową muchę, wyrecytował: Czy dziecko jest tycie, czy też waży tonę, czy ma długie uszy, czy krótki ogonek, czy ma futro gładkie, w prążki czy też w łaty, ma cieplutki kącik w sercu swego taty. Czy fruwa, czy pływa, czy też pełzać musi, to jest najpiękniejsze dla swojej mamusi. Więc dzisiaj wszyściutkie na świecie dzieciaki ślą swoim rodzicom słodziutkie buziaki.
W tym momencie wszyscy razem wyskakiwali na scenę, żeby posłać całuska, ukłonić się, a następnie paść w objęcia widowni.
Kolejnym punktem programu był słodki poczęstunek, po którym rozpoczął się konkurs tańca z rodzicami.
Wygrała Dominika ze swym tatą, bo rzeczywiście byli najbardziej zgraną i zwariowaną parą.
– Musimy poćwiczyć – przekonywał mamę Olek w drodze do domu. Za rok to my wygramy, a jak nie my, to na pewno Ada z tatą.
Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
– Co się działo podczas spotkania rodziców w przedszkolu?
– Jakie postacie występowały w tym przedstawieniu?
– Jaką niespodziankę moglibyśmy przygotować na Święto Rodziny?
– Kto wchodzi w skład twojej rodziny?
– Co lubisz robić z mamą?
– Co lubisz robić z tatą?
II. Karty pracy wyd. MAC
Poziomki, skorzystajcie z kart pracy zamieszczonych na stronie www.mac.pl:
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-aplus-kp-cz2.pdf
strona 48-51
III. „26 maja Dzień Mamy”- wierszyk i piosenka dla mamy
Poziomki, 26 maja jest święto wszystkich Mam.
W tym dniu musicie być szczególnie grzeczni i troskliwi dla waszych mam. Przygotujcie jakąś niespodziankę: przygotujcie kolorową kanapkę, zróbcie laurkę, nauczcie się wierszyka lub wspólnie wysłuchajcie piosenki… poproście o pomoc tatusiów :).
Poziomki, posłuchajcie wierszyka dla mamy – poproście tatusia, żeby Wam przeczytał, powtarzajcie i spróbujcie się go nauczyć na pamięć:
„Dziś dla Ciebie Mamo…” – Ścisłowski Włodzimierz
Dziś dla Ciebie Mamo,
świeci słońce złote,
dla Ciebie na oknie
usiadł barwny motyl.
Dziś dla Ciebie Mamo,
płyną złote chmurki,
a wiatr je układa
w świąteczne laurki.
Dziś dla Ciebie Mamo,
śpiewa ptak na klonie
i dla Ciebie kwiaty
pachną też w wazonie.
Dzisiaj droga Mamo,
masz twarz uśmiechniętą
Niechaj przez rok cały
trwa to Twoje święto!
A może po obiedzie zaproponujecie swoim mamusiom odpoczynek przy piosence „Jesteś mamo skarbem mym” …..
Połóżcie się z mamusią wygodnie, włączcie piosenkę i wspólnie posłuchajcie muzyki …. Przytulcie się do swoich mam i mocno ukochajcie…
Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=RvHfN-4Va4g
Śpiewające Brzdące – Jesteś mamo skarbem mym”.
1. Kiedy mija noc i dzień nastaje,
Zawsze mówisz mi – witaj kochanie.
Po czym tulisz mnie, czule całujesz,
Więc zaśpiewam Ci, to co ja czuję.
Proszę otwórz serce swe,
Niech w nie wpadną słowa te,
Które Tobie teraz ja,
Podarować właśnie chcę.
Ref. Jesteś mamo skarbem mym,
Kocham Ciebie z całych sił.
Jesteś wszystkim tym co mam,
Wszystko Tobie jednej dam. (2x)
2. Kiedy mija dzień i noc nastaje,
Mówisz – miłych snów, moje kochanie.
Po czym tulisz mnie, czule całujesz,
Więc zaśpiewam Ci, to co ja czuję.
Proszę otwórz serce swe,
Niech w nie wpadną słowa te,
Które Tobie teraz ja,
Podarować właśnie chcę.
Ref. Jesteś mamo skarbem mym,
Kocham Ciebie z całych sił.
Jesteś wszystkim tym co mam,
Wszystko Tobie jednej dam. (2x)
Wszystkim mamusiom dzieci z gr. „Poziomek” życzymy spełnienia marzeń, dużo zdrówka, pomyślności i pociechy z dzieci.
P. Gosia i p. Monika
IV. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Poziomki pobawcie się z rodzicami. Do tej zabawy będziecie potrzebować lusterko. Rodzic demonstruje ćwiczenie, powtarzając je kilkakrotnie, a dziecko je naśladuje.
-
Powitanie – dziecko dotykaj czubkiem języka każdego zęba osobno. Unosi język raz za górnymi, raz za dolnymi zębami.
-
Pyszny obiad – dziecko oblizuje językiem wargę górną i dolną, jak po zjedzeniu pysznego, rodzinnego obiadu.
-
Spacer – przy szeroko otwartej jamie ustnej, język idzie na spacer w stronę nosa i w stronę brody.
-
Rodzinna zabawa – dziecko naśladuje dmuchanie baloników: wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.
-
Karuzela – dziecko naśladuje ruch językiem w koło, od wewnętrznej strony jamy ustnej. Język porusza się raz w jedną, raz w drugą stronę, zataczając duże koła.
-
Całusy – dziecko wypycha wargi do przodu i naśladują wysyłanie pocałunków mamie i tacie.
-
Drzwi – dziecko pokazuje, jak zamykają się i otwierają drzwi do domu – rozwierając i zwierając wargi wyciągnięte do przodu.
V. Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej „Moja rodzina”.
Poziomki, posłuchajcie wiersza. Powtarzajcie fragment tekstu: ta, to, ti, ta, ti, tom! Kocham ciebie i nasz dom.
Piękny uśmiech, dobre serce;
wszystko umie zrobić sama.
Kocha mnie najbardziej w świecie.
To jest właśnie moja mama!
Ta, to, ti, ta, ti, tom!
Kocham ciebie i nasz dom.
Zawsze chętnie mi pomagasz,
kiedy jesteś obok, tato.
Z Tobą czuję się bezpiecznie.
Kocham Ciebie właśnie za to!
Ta, to, ti, ta, ti, tom!
Kocham ciebie i nasz dom.
Dom to miejsce wyjątkowe.
Może być na końcu świata!
Najważniejsza jest rodzina,
czyli mama, ja i tata!
Ta, to, ti, ta, ti, tom!
Kocham mamę, tatę, dom.
VI. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Jesteśmy razem!”
Zakwitły maki w ogrodzie.
Mamie je podaruję.
A siostra zrobi laurkę –
sama ją namaluje.
Ja tacie umyję samochód
i zrobię to razem z bratem.
Sam raczej bym nie dał rady –
obydwaj kochamy tatę!
Każdy zna takie słowo,
ważne dla córki, dla syna.
Oznacza miłość, wspólnotę…
Jakie to słowo?
RODZINA!
Poziomki, odpowiedzcie na pytania:
−Co dziecko podaruje mamie?
−Co dzieci zrobią dla taty?
−Co to jest rodzina?
−Co można zrobić miłego dla swojej rodziny (samemu, z rodzeństwem)?
VII. „Moja rodzina”– dzielimy na sylaby
Poziomki, spróbujcie podzielić na sylaby (klaszcząc w ręce) wyrazy: dziadek, babcia, mama, tata, brat, siostra, rodzina.
VIII. „Tort dla Rodziców” – zabawa matematyczna
Karta pracy znajduje się w załączniku.
IX. Zabawa plastyczna „Łąka kwiatów z rączek” – wspólna zabawa z całą rodziną
Poziomki, zaproście do zabawy rodziców, rodzeństwo, dziadków …. Stworzycie łąkę kwiatów z waszych rączek. Przygotujcie biały blok techniczny (format A3), farby, pędzel, zieloną bibułę, klej nożyczki.
Na kartce bloku każdy odbija swoją dłoń (patrz obrazek), następnie domalujcie łodygę i listek. Z bibuły zróbcie trawkę (nacinajcie bibułę i przyklejcie ją na dole kartki).
Miłej zabawy! Pochwalcie się swoimi pracami 🙂 Czekamy na zdjęcia na mail lub Messenger. 🙂
X. „Spacer z rodziną”– zabawa ruchowa
Poziomki wstańcie i pokazujcie ruchem historyjkę opowiadaną przez Rodzica:
Dzieci:
Jest piękna pogoda, idziemy całą rodziną do parku. maszerują w miejscu,
Na ścieżce błyszczy kałuża, po wiosennym deszczu, przeskakują z nogi na nogę,
przy alei stoi parkowa ławeczka. wykonują przysiad,
Idąc dalej, spotykamy skaczącą po drzewach wiewiórkę. podskakują tak jak wiewiórka,
Przysiadamy na kolejnej ławce wykonują przysiad,
i nie możemy się zdecydować, czy odpocząć, czy iść dalej. wykonują kolejne przysiady,
Idziemy jednak dalej. maszerują w miejscu,
Wśród gałęzi drzew śpiewa ptak. rozglądają się z ręką przy czole,
Wracamy do domu i odpoczywamy. dzieci siadają lub kładą się na dywanie.