Logo Przedszkola Górny element

AKTUALNOŚCI

Najnowszy film:

zobacz wszystkie filmy»


Naszą stronę odwiedzono: 138054 razy

„Wakacyjne podróże” – materiały dla Poziomek

Opublikowano: 14 czerwca 2020

Temat tygodnia: „Wakacyjne podróże

(15.06.-19.06.2020 r.)

gr. II „Poziomki”

I. Kochane Poziomki, posłuchajcie zagadki:

Morze, góry lub jeziora.

Pociąg wjeżdza już na stację.

Lato wreszcie się zaczęło.

Czas rozpocząć więc… (wakacje)

Zbliżają się wakacje. Porozmawiajcie z Rodzicami o Waszych wakacyjnych planach.

Kochane Poziomki, posłuchajcie teraz opowiadania. Poproście rodziców, aby pokazali Wam ilustracje w książce (załącznik „Książka”). Porozmawiajcie z rodzicami na temat opowiadania.

E. Stadmuller „Wakacje”

Bartek chwalił się, że na wakacje pojedzie do Grecji – opowiadał przy obiedzie Olek. – Mówił, że będzie się uczył nurkować i dostanie od taty cały potrzebny sprzęt.

Zobaczycie, że będziecie się u nas bawić równie dobrze jak on – chrząknął dziadzio. – Już moja w tym głowa. Postanowiliśmy z babcią, że kupimy wielki dmuchany basen i ustawimy go w ogrodzie.

Hurra! – zawołała Ada. – A będę w nim mogła puszczać moje kaczuszki?

Jasne – roześmiała się babcia – i kaczuszki, i łódeczki, i co tam sobie wymyślisz.

Szkoda, że w ogrodzie nie ma piaskownicy, bo byśmy mieli własną plażę – rozmarzył się Olek.

To akurat nie problem – włączył się do rozmowy tato. – Cztery deski się znajdą, a sąsiad dziadków, pan Antoni, handluje materiałami budowlanymi, więc na pewno chętnie przywiezie parę worków piasku.

I będzie plaża! – zawołała Ada.

I huśtawka – dodał dziadzio. – Znalazłem ją na strychu.

Tę samą, na której ja się huśtałem? – ożywił się tato.

Tylko nie próbuj tego robić, bo moja biedna grusza nie wytrzyma takiego ciężaru – przestraszył się dziadzio.

Oj tam, oj tam… – mruknął tato. – To mocne drzewo, nawet nie wiesz, ile wytrzymało…

I Bartek mówił jeszcze, że będzie zwiedzał jakieś strasznie stare budowle – przypomniał sobie Olek.

Stare budowle, powiadasz – dziadek uśmiechnął się tajemniczo.

Ciekaw jestem, czy on widział kiedyś studnię z prawdziwym żurawiem.

Takim żywym żurawiem? – zdziwiła się Ada.

Tak nazywało się urządzenie, którym bardzo dawno temu wyciągano wodę ze studni – wyjaśniła wnuczce babcia.

Tam, gdzie wybierzemy się na wycieczkę, można zobaczyć prawdziwe chaty kryte strzechą, poletka lnu, stary wiatrak i drabiniasty wóz – taki, jakim jeździł jeszcze mój dziadek.

W sąsiedniej wsi powstał skansen – wyjaśniła mamie babcia. – I naprawdę jest w nim co zobaczyć.

Chciałbym, żeby te wakacje już się zaczęły – westchnął Olek. – I nic nie szkodzi, że nie pojadę do Grecji – dodał po chwili.

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

Dokąd Bartek pojedzie na wakacje?

Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?

Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?

Dokąd wy chcielibyście pojechać na wakacje?

Czym można podróżować w czasie wakacji?

II. Karty pracy wyd. MAC

Poziomki, skorzystajcie z kart pracy zamieszczonych na stronie www.mac.pl:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-aplus-kp-cz2.pdf

strona 54-57

III. „Dokąd dzieci pojadą na wakacje?” – ćwiczenia rozwijające myślenie

Poziomki, przyjrzyjcie się obrazkom.

„Wakacyjne podróże” – materiały dla Poziomek „Wakacyjne podróże” – materiały dla Poziomek „Wakacyjne podróże” – materiały dla Poziomek „Wakacyjne podróże” – materiały dla Poziomek

Posłuchajcie zdań i spróbujcie na ich podstawie odgadnąć, dokąd pojedzie dziecko na wakacje:

Kasia zobaczy: pole, krowę, świnkę, kurę. (wieś)

Krzyś zobaczy: statek, piasek, wodę, muszelki. (morze)

Maciek zobaczy: owce, źródło, pagórki, drewniane chaty. (góry)

Wiktoria zobaczy: zabytki, tramwaje, muzeum, skrzyżowania. (miasto)

IV. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Poziomki pobawcie się z rodzicami. Do tej zabawy będziecie potrzebować lusterko. Rodzic demonstruje ćwiczenie, powtarzając je kilkakrotnie, a dziecko je naśladuje.

Język wyruszył na wakacje. Wsiadł do samochodu i mocno kręcił kierownicą (dzieci rysują koła językiem, po górnej i po dolnej wardze). Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dzieci poruszają językiem od jednego do drugiego kącika ust). Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu i przesiadł się do balonu, którym poleciał wysoko do góry (dzieci przesuwają język za górne zęby po wałku dziąsłowym). Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dzieci poruszają językiem, na zmianę, raz do górnych, a raz do dolnych zębów). Język z zaciekawieniem przyglądał się, jak pięknie po niebie płynęły białe chmury (dzieci przesuwają język po podniebieniu, od zębów w stronę gardła). Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dzieci rysują językiem koła między zębami a wargami), ale kiedy jechał, często musiał dzwonić dzwonkiem (dzieci mówią: dzyń, dzyń). Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dzieci szeroko rozciągają wargi).

V. „Co to za słowo?” – ćwiczenia słuchowe

Poziomki, pobawicie się Rodzicami. Posłuchajcie jak Rodzic dzieli słowa rytmicznie (na sylaby):

ka-pe-lusz, chus-tecz-ka, czap-ka, wa-ka-cje, mo-rze

Waszym zadaniem jest powiedzieć całe słowa.

VI. Muszelki” – zabawa matematyczna

Do tej zabawy będziemy potrzebowali pięć muszelek różnej wielkości. Jeśli nie macie muszelek to mogą to być np. fasolki, kamyczki.

Poziomki, opiszcie wygląd przedmiotów – kolor, kształt, gdzie możemy je znaleźć. Waszym zadaniem jest ułożenie muszelek od najmniejszej do największej. Następnie policzcie muszelki od prawej strony i od lewej strony. Zauważyliście, że bez względu na kierunek liczenia jest ich tyle samo.

„Wakacyjne podróże” – materiały dla Poziomek

VII. „Jezioro”- praca plastyczna

Poziomki przygotujcie: niebieskie koło z papieru kolorowego, nożyczki, klej, kredki, kartki, gazety.

Przyklejcie koło na środku kartki. Następnie z gazet wytnijcie dowolne elementy, które mogą znajdować się nad jeziorem – łódki, drzewa, łabędzie….. Możecie także dorysować elementy.

Jak zawsze czekamy na Wasze prace -chętnie zobaczymy wasze jeziorka 🙂

VIII. „Czysty samochód” – zabawa masażyk

Poziomki, pobawcie się z Rodzicami lub rodzeństwem. Rodzic jest samochodem (wykonuje klęk podparty), który wjeżdża do myjni. A Wy klęczycie z boku rodzica, i wykonujecie masażyk, naśladując czynności mycia auta.

Czynności:                                                                                          Dziecko na plecach partnera:

polewanie wodą                                                                                  gładzi dłonią plecy,

skrapianie szamponem                                                                       lekko uderza opuszkami palców,

szczotkowanie karoserii                                                                     lekko drapie szybkimi ruchami,

woskowanie                                                                                        lekko ugniata wewnętrzną stroną dłoni,

suszenie samochodu                                                                        pociera, na przemian, dłońmi,

przecieranie szyb i lusterek                                                               wykonuje okrężne ruchy masujące.

Przy powtórzeniu zabawy zamieniacie się rolami.

IX.Bezpieczne wakacje” – słuchanie wiersza B. Szelągowskiej.

Poziomki, posłuchajcie wiersza:

Jak wspaniale! Już wakacje.

To najlepsza w roku pora!

Można pływać sobie w morzu

albo wskoczyć do jeziora…

Na szczyt w górach wspiąć się warto!

Jak tam pięknie i wysoko!

W zeszłym roku po raz pierwszy

zobaczyłem Morskie Oko!

Ale zawsze pamiętajmy,

by dorosłych się pilnować.

Chodzić w górach – lecz po szlakach,

kremem z filtrem się smarować.

Czapkę nosić – taką z daszkiem

porażenia się unika.

Kąpać się w strzeżonych miejscach

i pod okiem ratownika.

I rodziców trzeba słuchać.

Kto tak robi, ten ma rację.

Ach jak miło, jak wesoło,

bo już przecież są wakacje!

Porozmawiajcie z Rodzicami na podstawie wysłuchanego utworu.

Dlaczego zawsze trzeba pilnować się dorosłych?

Co to są górskie szlaki? Dlaczego trzeba się ich pilnować?

– Dlaczego latem smarujemy się kremem z filtrem?

Do czego jest potrzebna latem czapka z daszkiem?

Dlaczego można pływać tylko w miejscach, gdzie jest ratownik?

Jakie macie rady dla innych przedszkolaków na wakacje? Co można robić, a czego nie wolno?

X. „Czym podróżujemy?” – zabawa ruchowo-naśladowcza

Poziomki, zapraszam Was w podróż. Proszę, abyście ruchem pokazywały pojazd, którym będziecie się poruszać.

– Wyruszamy z domu samochodem – dzieci biegają, naśladując rękami kręcenie kierownicą; zatrzymują się, zostawiają samochód na parkingu.

Wsiadamy do samolotu. Samolot startuje (dzieci kucają), unosi się (dzieci biegną z rozłożonymi rękami) i ląduje (znów kucają).

Wsiadamy do pociągu (ustawiają się jedno za drugim, poruszają się, trzymając się za ramiona).

Dojeżdżamy nad piękne jezioro, gdzie wsiadamy do kajaka (maszerując, naśladują rękami ruch wiosłowania).

Załączniki:

Plik Opis Wielkość pliku
Pdf Tydzień 12_wersja do druku 118 KB
Jpg hdrpl hdrpl
3 MB