Temat tygodnia: „Wielkanoc”
Kochane Poziomki, posłuchajcie zagadki:
To w nim leżą na serwetce
jajka malowane,
a pośrodku, obok chlebka,
spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)
/autor: B. Szelągowska/
W tym tygodniu będziemy rozmawiać o Wielkanocy. Zobaczcie jak wygląda koszyk wielkanocny.
/foto:www.nowodworska.info/
Teraz posłuchajcie co wkładamy do koszyczka:
Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.
Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.
Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.
Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.
Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.
Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.
Kochanie Poziomki, posłuchajcie wiersza A. Widzowskiej „Wielkanoc”
– Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!
Porozmawiajcie z Rodzicami na temat wiersza. Odpowiedzcie na pytania:
-
Z czego robi się pisanki?
-
Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
-
Co robimy w lany poniedziałek?
-
Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?
II. Ćwiczenia oddechowe.
Poziomki, pobawcie się z Rodzicami i przy okazji poćwiczcie swoje narządy mowy 🙂 Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dziecko je naśladuje.
Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.
Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.
Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przeliczają kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.
Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.
Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.
III. Karty pracy
Można skorzystać z kart pracy zamieszczonych na stronie www.mac.pl:
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-aplus-kp-cz2.pdf
strona 22-23
IV. Zabawa matematyczna
Karta pracy znajduje się w załączniku.
V. Zabawa plastyczna
Przygotujcie wspólnie z Rodzicami pisanki, które położycie na świątecznym stole.
/foto:www.mamotoja.pl/
V. Ćwiczenia gimnastyczne
Pobawimy się teraz w przedświąteczne porządki:
Poziomki, naśladujcie ruchem czynności związane z wykonywaniem przedświątecznych porządków: odkurzanie, zamiatanie, ścieranie kurzu, mycie okien, trzepanie dywanów itp. Poziomki, pamiętacie jak robiliśmy porządki w puzzlach? Może poukładacie swoje puzzle i sprawdzicie czy są kompletne:)
VI. Odpoczynek z muzyką
Posłuchajcie piosenki o Wielkanocy.
Link do piosenki https://www.youtube.com/watch?v=XuCRqaZDhEE
Zagadnienia opracowano na podstawie przewodnika metodycznego „Olek i Ada” cz.3, wyd. MAC, zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego.