Logo Przedszkola Górny element

AKTUALNOŚCI

Najnowszy film:

zobacz wszystkie filmy»


Naszą stronę odwiedzono: 138930 razy

Wiosna na wsi – materiały dla Poziomek

Opublikowano: 19 kwietnia 2020

Temat tygodnia: „Wiosna na wsi”

(20.04.-24.04.2020 r.)

I. Kochane Poziomki posłuchajcie opowiadania o małym kaczorku, najlepszym pływaku. Poproście rodziców, żeby pokazali Wam obrazek z książki (zał. „Książka”). Porozmawiajcie z rodzicami na temat opowiadania.

Nauka pływania” A. Widzowskiej.

Mały kaczorek Ptaś był najlepszym pływakiem na całym podwórku. Nawet kiedy spał, przez sen przebierał nóżkami jakby pływał w stawie. Nie musiał chodzić na basen ani brać lekcji pływania, bo gdy tylko wykluł się z jajka, od razu wskoczył do miski z wodą i zanurkował. Kaczorek myślał, że wszystkie zwierzęta są dobrymi pływakami: konie, psy, koty, krowy, świnie, króliki, a przede wszystkim kury.

Pewnego dnia Ptaś ogłosił zawody pływackie w stawie nieopodal domu. Okazało się, że chętne do pływania były zwierzęta: pies Merduś, dwie kaczki bliźniaczki i żaba Kumcia.

Jak to? – zdziwił się kaczorek Ptaś. – A dlaczego nie przyszły świnki?

Świnki wolą kąpać swoje ryjki w korytku – wyjaśnił pies.

A konie i krowy?

One wolą brać prysznic na łące w czasie deszczu.

A króliki i koty? – dopytywał się Ptaś.

Uciekają na samą myśl o pływaniu w wodzie.

Całe szczęście, że jest chociaż kurczak – powiedział kaczorek, widząc stojącego nieopodal kurczaczka Pazurka.

Ale ja tylko przyszedłem popatrzeć… – szepnął kurczak.

Jak to? Nie chcesz zdobyć pierwszego miejsca w pływaniu? – zdziwił się Ptaś.

Chciałbym, ale… kurczaczki i kurki nie potrafią pływać.

Ja potrafię! – pisnęła żaba Kumcia, zakładając na głowę czepek kąpielowy. – Umiem pływać żabką,

delfinem, kraulem i pieskiem – pochwaliła się.

Pieskiem to pływam ja! – oburzył się Merduś.

Kaczorek Ptaś nie mógł uwierzyć, że kurczaki nie znają się na pływaniu.

Zaraz cię nauczę – powiedział i pokazał Pazurkowi, jak przebierać nóżkami i jak machać skrzydełkami.

A teraz wskakuj do stawu i pamiętaj, dziób unoś nad wodą!

Mama mi mówiła, żebym nigdy nie wchodził sam do wody – powiedział kurczaczek.

Eee tam, przecież nie jesteś tu sam, zobacz, ilu nas jest.

Ale ja się boję…

Nie bądź tchórzem.

Dajmy mu spokój – powiedział pies. – Ma prawo się bać.

Merduś ma rację – powiedziała żaba Kumcia. – Niech kurczak stoi i patrzy.

Wszystkie ptaki to superpływaki! – stwierdził rozgniewany kaczorek i chciał wepchnąć kurczaczka na

siłę do wody.

Na szczęście w pobliżu przechadzała się pani Gęś i w porę zauważyła niebezpieczeństwo. Osłoniła kurczaczka swoim białym skrzydłem i powiedziała:

Nie można nikogo do niczego zmuszać ani wpychać na siłę do wody. Pazurek mógłby się utopić! Rozumiesz, że to niebezpieczne?

Tak…

Czy ty, Ptasiu, umiesz latać tak wysoko jak orły?

Nie…

A gdyby orzeł chciał cię zepchnąć z wysokiej skały, żeby sprawdzić, czy umiesz latać, to jak byś się czuł?

Bałbym się.

No widzisz. Jedni potrafią świetnie pływać, inni latać, ale nikt nie umie wszystkiego.

Przepraszam – szepnął zawstydzony Ptaś.

Brawo. To jest właśnie to, czego warto nauczyć wszystkich: słowa przepraszam

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?

Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?

Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?

Jak oceniacie zachowanie kaczorka?

Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?

Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?

Kochane Poziomki musicie pamiętać, że nikt nie umie wszystkiego, ale każdy z nas potrafi robić coś dobrze. A wy co potraficie robić najlepiej i dobrze? Pochwalcie się tym z najbliższymi i może z nami.

II. Karty pracy

Można skorzystać z kart pracy zamieszczonych na stronie www.mac.pl:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-aplus-kp-cz2.pdf

strona 32-33

III. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Poziomki pobawcie się z rodzicami. Do tej zabawy będzie potrzebować lusterko. Rodzic demonstruje ćwiczenie, powtarzając je kilkakrotnie, a dziecko je naśladuje.

Jedziemy na wieś – dzieci wibrują wargami – naśladują samochód jadący na wieś.

Konik – dzieci naśladują kląskanie konika: mocno przyklejają język ułożony szeroko przy podniebieniu i odklejają go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są szeroko rozłożone, a raz ułożone w dziobek.

Krowa – dzieci naśladują ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.

Kot oblizuje się po wypiciu mleka – dzieci przesuwają językiem po górnej i po dolnej wardze, przy szeroko otwartej jamie ustnej.

Pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dzieci wysuwają język na brodę i dyszą.

Świnka – dzieci wysuwają wargi mocno do przodu, naśladują ryjek świnki.

Myszka bawi się w chowanego – dzieci wypychają policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony: raz z jednej, raz z drugiej strony.

Miotła – dzieci naśladują gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.

IV. Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej „Marsz dla wiosny”.

Poziomki poproście rodziców, aby przeczytali wam wiersz. Słuchajcie go uważnie i odpowiedzcie na pytania:

  • Jakie zwierzęta chciały przywitać wiosnę?

  • W jaki sposób to robiły?

Rodzic powtarza kilka razy wiersz, a dziecko za nim fragment:

Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taką zna?

Idzie gąska po podwórku.

Za nią gąski – jak po sznurku.

Idą zgodnie i gęgają,

za swą mamą powtarzają.

Gę, gę, gę, ga, ga, ga!

Kto melodię taką zna?

Mama gąska zagęgała,

bo przywitać wiosnę chciała.

Małe gąski też gęgały,

wiosnę także witać chciały.

Gę, gę, gę, ga, ga, ga!

Kto melodię taką zna?

Nagle kogut ścieżką wąską

przybiegł za ostatnią gąską.

Gęgać nie potrafi wcale,

za to pieje doskonale!

Gę, gę, gę, ga, ga, ga!

Kto melodię taką zna?

Nawet kotka, choć ciut głucha,

też muzyków chce posłuchać.

Gę, gę, gę, ga, ga, ga!

Kto melodię taką zna?

V. Zabawa dydaktyczna „Zwierzęta na wsi”

Poproście rodziców o włączenie filmu na YouTube. Tu poznacie zwierzęta mieszkające na wsi, ich dzieci oraz odgłosy jakie wydają. Spróbujcie rozwiązać kilka zagadek i zadań. Powodzenia.

Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0

VI. Zabawa matematyczna

Karta pracy w załączniku.

VII. Zabawa plastyczna

Zobaczcie jak można zrobić kurkę z łyżki. Spróbujcie sami. Wesołej zabawy.

Link do pracy plastycznej: https://www.youtube.com/watch?v=UwYO6IcGNe4

VIII. Zabawa muzyczno-ruchowa „Stary Donald farmę miał”

Spróbujcie naśladować zwierzęta z farmy: ich chód i dźwięki jakie wydają.

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA

IX. Zabawa ruchowa „Wyścig koni”

Wykonajcie ćwiczenie według instrukcji. Pokazujcie ruchem opowiadanie, poproście rodziców o pomoc.

                                                                                                                    Dziecko:

Rozpoczyna się wyścig,                                                                           stoi w miejscu,

konie stoją w boksach.                                                                             przebiera nogami, drepcze,

Start! Konie ruszyły.                                                                                 biegnie truchtem,

Przeskakują kałużę.                                                                                  podskakuje,

Nabierają pędu.                                                                                         szybko przebiera nogami,

Przebiegają po grząskim gruncie.                                                             biegnie, wysoko podnosząc kolana,

Dobiegają do mety.                                                                        zwalnia bieg aż do zatrzymania się, parska.

X. Odpoczynek z muzyką

Zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie: ćwierkanie ptaków, kukanie kukułki, pianie koguta…

Link do utworu „Poranek na wsi”: https://www.youtube.com/watch?v=P1-Jq0NLwY0

Załączniki:

Plik Opis Wielkość pliku
Pdf Tydzień4_wersja do druku 70 KB
Png Książka tydz.4 760 KB
Pdf Karta matematyka 93 KB