Logo Przedszkola Górny element

AKTUALNOŚCI

Najnowszy film:

zobacz wszystkie filmy»


Naszą stronę odwiedzono: 146174 razy

„Moja miejscowość, mój region” – rozkład materiału dla Poziomek

Opublikowano: 3 maja 2020

Temat tygodnia: „Moja miejscowość, mój region”

(04.05.-08.05.2020 r.)

gr. II „Poziomki”

I. Kochane Poziomki w tym tygodniu będziemy rozmawiać o naszej miejscowości. Pamiętacie jak nazywa się  nasze miasteczko? Tak, Mieroszów.

Poproście Rodziców, aby włączyli Wam prezentację (załącznik „Miejsca w Mieroszowie). Porozmawiajcie z Rodzicami o miejscach, które znajdują się na zdjęciach.

„Moja miejscowość, mój region” – rozkład materiału dla Poziomek

Posłuchajcie teraz opowiadania o ciekawym miejscu, które znajduje się w Warszawie. Otwórzcie załącznik z obrazkiem z książki. Porozmawiajcie z rodzicami na temat opowiadania.

A.Widzawska „Łazienki”

Olek bardzo lubi chodzić do przedszkola. Najbardziej cieszy go zabawa w ogródku oraz wycieczki. Jednak, kiedy pani wspomniała, że planuje wyjście do Łazienek, Olek posmutniał.

Do łazienek? Mnie się wcale nie chce siusiu…

Łazienki Królewskie to znany warszawski park położony wokół pięknego pałacu – wyjaśniła pani.

A ja już tam byłem… – jęknął Maciuś.

Pogoda była słoneczna, a park okazał się pełen niespodzianek. Dzieci odwiedziły Amfiteatr, gdzie w dawnych czasach odbywały się przedstawienia dla króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Pani powiedziała, że wciąż można tu podziwiać sztuki teatralne i koncerty.

Ten król miał na imię tak jak ja – ucieszył się Staś. – Ciekawe, czy lubił frytki…

Wtedy nie znano frytek – wyjaśniła pani.

W południowej części Łazienek znajdowała się wielka misa, a nad nią rzeźba lwa wypluwającego wodę.

Zobaczcie, jakie źródełko! – pisnęła Zosia. – Możemy umyć ręce?

Oczywiście.

A ten lew gryzie?

Nie, to tylko fontanna w kształcie lwiej głowy – uspokoiła ją pani.

Ja już tu byłem – jęknął po raz drugi, Maciuś.

Ale marudzisz – zdenerwował się Olek.

W stawie pływały ogromne pomarańczowe karpie. Podczas, gdy pani pokazywała dzieciom sikorki, Zuzia z Kubą postanowili nakarmić karpie resztkami bułki, którą Zuzia zabrała na wycieczkę. Gdy tylko pani to zauważyła, powiedziała dzieciom, że w każdym parku obowiązuje regulamin. W Łazienkach Królewskich zgodnie z regulaminem nie wolno karmić zwierząt i rozsypywać im pokarmu. Nie wolno także dotykać zwierząt w szczególności wiewiórek i pawi.

Ja już tu byłem – znów odezwał się Maciuś.

Nawet wiewiórki nie wywołały uśmiechu na jego buzi.

Jednak przy wyjściu z parku, Maciuś zaskoczył wszystkich.

Tutaj nie byłem! Co to za pan pod żelaznym drzewem? – zapytał, wyraźnie ożywiony.

To jest pomnik Fryderyka Chopina, polskiego kompozytora i pianisty. A drzewo, pod którym siedzi, to wierzba, symbol Polski.

Maciuś po raz pierwszy uśmiechnął się od ucha do ucha i powiedział:

Też bym chciał taki pomnik w mojej łazience…

Kolejnym punktem wycieczki była stadnina koni znajdująca się nieopodal Warszawy.

Konie! – zawołał nagle rozradowany Olek.

Rzeczywiście, za ogrodzeniem spokojnie pasły się konie: brązowe, czarne, nakrapiane i nawet jeden biały. Dzieci mogły je pogłaskać po mięciutkich chrapkach. Były tam nawet dwa kucyki z warkoczykami zaplecionymi na grzywach.

Może zamiast psa rodzice zgodzą się na konia? – pomyślał Olek. – Tylko gdzie on by mieszkał? Muszę to jeszcze przemyśleć.

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

Dokąd dzieci wybrały się na wycieczkę?

Co znajdowało się w parku w Łazienkach Królewskich?

Jaki kształt miała fontanna, którą zobaczyły dzieci w parku?

Jakie zwierzęta dzieci wydziały w parku?

Jak się nazywa słynny polski muzyk, którego pomnik znajduje się w warszawskich Łazienkach?

Gdzie dzieci udały się po zwiedzeniu Łazienek?

Spójrzcie na poniższe fotografie:

„Moja miejscowość, mój region” – rozkład materiału dla Poziomek

Pomnik Fryderyka Chopina

„Moja miejscowość, mój region” – rozkład materiału dla Poziomek

Pomnik LWA

„Moja miejscowość, mój region” – rozkład materiału dla Poziomek

Łazienki królewskie w Warszawie

II. Karty pracy

Można skorzystać z kart pracy zamieszczonych na stronie www.mac.pl:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-aplus-kp-cz2.pdf

strona 38-39

III. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Poziomki pobawcie się z rodzicami. Do tej zabawy będziecie potrzebować lusterko. Rodzic demonstruje ćwiczenie, powtarzając je kilkakrotnie, a dziecko je naśladuje.

W mieście stoi sygnalizator świetlny – gdy świeci zielone światło: dzieci unoszą język do góry, gdy świeci czerwone światło – język umieszczają za dolnymi zębami.

Samochody – dzieci naśladują jazdę samochodem: czubek języka przesuwają po podniebieniu od zębów w stronę gardła, kilkakrotnie powtarzając ten ruch.

Wieżowiec – w wieżowcu winda kursuje raz w górę, raz w dół. Dzieci wykonują ruch językiem, unosząc go raz w stronę nosa, a raz w stronę brody.

Przedszkolaki – w przedszkolu pani wita się rano z dziećmi. Dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba na górze i każdego zęba na dole.

Konik – dzieci naśladują stukot kopyt konia: odbijają język od podniebienia, jednocześnie rozciągając, a następnie ściągają wargi w dziobek.

Krowa – dzieci naśladują ruch żucia, pokazując, jak krowa na łące je trawę.

Traktor jeździ w koło po polu – dzieci unoszą czubek języka na górną wargę i wykonują koliste ruchy po górnej i po dolnej wardze.

IV. Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej „Moja miejscowość” prawidłowa artykulacja głoski d

Poziomki, weźcie lusterko, otwórzcie szeroko usta i powtarzajcie głoskę d. Spójrzcie w lusterko i sprawdźcie czy język unosi się za górne zęby. Następnie powtarzajcie sylaby: da, do, de, du, dy.

Prosimy Rodziców, aby zwrócili uwagę czy dziecko dobrze wypowiada głoskę d.

Wskazówka: Głoska d jest głoską przedniojęzykowo-zębową, powstaje przez uniesienie czubka języka za górne zęby, gdzie następuje zwarcie go z podniebieniem i lekkie opuszczenie w dół.

Poziomki, a teraz posłuchajcie wiersza:

Ile bloków stoi w mieście!

Jedne duże, inne małe.

Ten jest żółty, tamten szary,

a te obok – całkiem białe.

Mkną ulicą samochody;

wszędzie pełno zakamarków.

By odpocząć od hałasu,

zawsze można iść do parku.

Da, do, du, da, do, da,

w pięknym domu mieszkam ja!

Na wsi domów jest niewiele;

spokój zwykle tam panuje.

Za dnia słychać śpiew skowronka,

nocą sowa pohukuje.

Czasem piesek przerwie ciszę,

kiedy biega po ogrodzie.

Kogut pieje, krowa muczy,

kaczka kwacze gdzieś na wodzie.

Da, do, du, da, do, da,

w pięknym domu mieszkam ja!

Czy to miasto, czy też wioska,

wielkie bloki, małe domy,

najważniejsze, by prócz domu

mieć rodzinę i znajomych!

Da, do, du, da, do, da,

w pięknym domu mieszkam ja!

Porozmawiajcie z Rodzicami: Czym różnią się domy na wsi i w mieście? Rodzic powtarza wiersz, a dziecko – fragment tekstu: Da, do, du, da, do, da, w pięknym domu mieszkam ja!

IV. Zabawa językowa „Herb miasta”.

Poziomki zobaczcie jak wygląda herb naszego miasta:

„Moja miejscowość, mój region” – rozkład materiału dla Poziomek

Powiedzcie co tam widzicie, jakie zwierzątko? Jak myślicie dlaczego ono tam jest? Porozmawiajcie z Rodzicami na ten temat.

V. Zabawa matematyczna „Moje ulubione książeczki”

Karta pracy znajduje się w załączniku.

VI. Zabawa plastyczna „Moje ulubione miejsce w Mieroszowie”

Narysujcie lub namalujcie (technika dowolna) swoje ulubione miejsce w Mieroszowie: Parkowa Góra, przedszkole, boisko…. Poproście Rodziców, żeby jeszcze raz włączyli Wam prezentację. Pochwalcie się swoimi pracami – zawsze chętnie zobaczymy co udało Wam się stworzyć 🙂

VII. Odpoczynek z muzyką

Poziomki, czas na odpoczynek. Połóżcie się wygodnie, zamknijcie oczy i wysłuchajcie utworu

F. Chopina Mazurek As-dur. Opowiedzcie Rodzicom z czym Wam się kojarzy?

Link do utworu: https://www.youtube.com/watch?v=oLUoju3Dse8

„Moja miejscowość, mój region” – rozkład materiału dla Poziomek

VII. Zabawa muzyczno -ruchowa „Nie chcę Cię, nie chcę Cię znać”

Pamiętacie jak bawiliśmy się w tą zabawę? Poproście mamę lub tatę do tańca i pokażcie jak wspólnie bawiliśmy się w przedszkolu.

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=OBr6_9iSe5M

Załączniki:

Plik Opis Wielkość pliku
Pdf Temat 6_wersja do druku 99 KB
Unknown Miejsca w Mieroszowie 161 KB
Pdf Miejsca w Mieroszowie 159 KB
Pdf Karta matematyczna tydzień 6 105 KB
Jpg książka hdrpl
3 MB